blauwe uilenmuts met oorflappen

Uilenmuts

blauwe uilenmuts met oorflappen

oude uilenmuts

Oude uilenmuts

nieuwe uilenmuts

Nieuwe uilenmuts

Uilenmutsen bestaan in veel vormen en kleuren. De oortjes en het bekje kunnen anders, de ogen kunnen in verschillende groottes. Je stelt zelf jouw ideale muts samen. Mail de kleuren en afmetingen naar haken [at] veerlegoossens [punt] be als je er een wilt bestellen.

Een uilenmuts kost:

  • Kindermaat: 22 euro zonder oorflappen en 26 euro met.
  • Volwassene: 29 euro zonder oorflappen en 33 euro met.

Tess vroeg me om haar vorige uilenmuts na te maken:

“Eén van mijn lievelingsmutsen was versleten, dus stuurde ik Veerle een foto met de vraag of ze hem na kon maken. Ze stuurde me een foto terug van een gelijkaardige muts waarvan ze het patroon had gevonden, maar ik miste een paar essentiële kenmerken van mijn oude muts. Dus heeft ze haar voorstel aangepast tot het helemaal was zoals ik het wilde. Ik kon zelfs kiezen op welke hoogte de oortjes kwamen te staan. Ik ben blij met het resultaat.”

Hoe heb ik de uilenmuts van Tess precies gemaakt? Ik heb de oren gemaakt met driehoekjes, zoals bij de vossenmuts. Ik liet de oorflappen er onderaan af en maakte een aparte band, die ik nadien aan de muts heb genaaid. Je kunt ook met de band beginnen en meteen verder haken, zoals uitgelegd wordt in dit handschoenenpatroon. Maar dan moet je steken verminderen in plaats van ze te vermeerderen, en bij stokjes (double crochet) geeft dat een minder mooi resultaat vind ik.

Een band met ribbels zoals onderaan deze muts haken is heel gemakkelijk. Haak het aantal gewenste lossen (chains). Draai en haak een rij vasten (single crochet). Bij alle volgende rijen haak je de vasten enkel in de achterste lus (back loops): zie foto.

back loops

Geef een reactie

